Ut på tur, aldrig sur. || hajk i höga kusten

Tjollahopp! Har mycket att skriva om här på bloggen & mycket kommer hända de närmsta två veckorna. Flyger till Los Angeles idag med jobbet, kommer hem söndag, åker samma dag ned till Falkenberg för att gå på agilityläger med världsbästa Jenny Damm, kommer sedan hem, flyger L.A igen för att därefter segla i skärgården. Ja ni hör ju. Fullt upp! Men roligt ska det allt bli😄.

Å sova som sagt, det görs i ett annat liv 😜. (Måste ju även tipsa om min instagram @mixxtra där man kan följa med på allt möjligt).

Nåväl! Vandring! Det är det detta inlägg ska handla om. För över en vecka sedan for jag, Henric & Urax iväg på en två dagars strapats i Höga Kusten. Vi har båda en dröm att fjällvandra mer (bestiga Kebne bland annat) men tänkte att vi får börja med något litet & mysigt. Vi vart tipsade av min kusin Magnus att vandra till Balestjärn utanför Örnsköldsvik! Han sa att det bara tog 1,5 timme från parkeringen att gå dit, så vi tyckte det lät för lätt & ville göra vår dag mer vandrings-aktig. Så vi åkte först till Skulebergets nationalpark för att gå till Slåttdalsskrevan, där bland annat Ronja Rövardotter spelades in.

För att ta sig till skrevan fick vi gå 3 km enkel väg i en rätt kuperad terräng som ständigt klättrade upp på berget. Massa rötter & stenar fanns det så man fick se upp för att inte trampa snett. Skogen är dock riktigt fin & är ni i Höga Kusten måste ni besöka Skuleberget och/eller dess nationalpark. Högst upp på toppen vart det såklart fika & lite återhämtning med att titta på den vackra utsikten!

Fikastund på toppen!

Väl tillbaka vid bilen åkte vi till Köpmanholmen där nästa etapp skulle ske, denna gång med packningen.

Jag hade ju trott att vägen skulle vara enkel men tji fick jag. Lika kuperad terräng som i Skuleskogen med rötter & stenar överallt. Med tung packning & redan öm i kroppen med för lite mat i magen vart ju detta en liten utmaning, men det var ju det vi ville ha!

Det tog lite mer än två timmar att gå dit men det var det värt! Balestjärn är en sötvattensjö ca 80 meter från havet med superklart vatten! Tydligen släpar dykare med sig utrustning dit för att dyka. Som tur var var grillplatsen på andra sidan skön ledig, så där slog vi läger. Vi fick snabbt upp vårt 400kr tänt från XXL (vi gick från att köpa ett 3.000kr tält till detta haha), satte igång en brasa & kokade vatten till vår middag.

Två trötta killar!

Vi la oss vid 1 på natten i vårt lilla tvåmanstält. Oturligt att två långa människor (vi är båda över 1.80cm) samt en stor lurv till hund fick plats. Det var trångt, men mysigt.

Otroligt nog sov vi till tio nästa dag & kände oss rätt utvilade! Efter en seg start med frukost så lämnade vi packningen & tältet för att gå ut på udden som vi hade hört skulle vara vacker - och yes - det var det!

Väl tillbaka tvingade vi oss att bada för vi hade så svettas så mycket dagen innan. Kallt men uppfriskande 😜.

Det gick fortare att gå hem, även fast mina ben kändes tunga den första halvtimmen. Sen kom jag in i andra andningen!
Detta var en trivsam upplevelse & jag hoppas vi kan göra en längre vandring nästa sommar. ☺️