Mer om Spanien & hur vi fick en hundvalp på halsen 😄

Åh, tiden flyger verkligen fram! Jag hade tänkt blogga mer under semestern - jag menar tid fanns - men det var skönt med en paus.
Vi kom hem i förrgår, med en liten valp! Tyvärr ingen som vi ska behålla, utan vi hjälpte en bekant att få hem henne. Men mer om det lite längre ned i inlägget.

Från en promenad till marinan i Torremolinos.

Varje morgon gick vi ned till gräsmattan nedanför vårt hus & la ut våra grejer, så har satt/låg vi & läste en massa böcker medan vi tog många pauser för att bada! 😄

Jag har ju som sagt inte semestrat mycket i Spanien, och hade fördomar att det skulle vara mycket svenskar & Skandinavier på plats, att menyer skulle stå på svenska osv. Men under vår tid där hörde jag endast vid två tillfällen svenska! Det var mycket spanjorer som själva åkte dit på semester, och resten var britter. Väldigt skönt & kul tycker jag😄.

En kväll gick vi in till stadskärnan för lite shopping. På ett stort torg spelade ett liveband & det var lite feststämning i staden. Mysigt tycker jag😄.

Det var en ny upplevelse för mig att bo i lägenhet på semestern. Vi lagade all mat hemma förutom de sista två dagarna; vilket jag inte är heller van med. Jag äter väldigt ofta ute (blir ju lite så med mitt jobb också, går ju inte att äta hemlagat när man bor på hotell).
Läget på lägenheten: att den låg precis ovanför strandpromenaden, gjorde ju att det vart så lätt att ta en paus för att göra lunch & gå ut igen.
Många som har semester vill komma bort från sina rutiner, men jag som har få (inga?) rutiner i mitt liv kände att det var så skönt att ha en vecka av rutiner. 😂 Våra dagar var rätt lika, men det var så skönt & välbehövligt. En eftermiddag var vi på Aqualand och åkte massa roliga vattenatteaktioner, men annars har vi inte gjort några utflykter.

Så, hur fick vi en hund på halsen?
Min kompis Helen hörde av sig & frågade om jag ville åka ned till Malaga nu till denna helg. Jag svarade hur detta kom sig & att jag redan befann mig i närheten av Malaga. Då visade det sig att Johan (hundinstruktör för Fria Hundar) som känner Helen väl, och som jag har gått kurs för tidigare, behövde hjälp att hämta hem en valp han hade hittat när han var i Spanien en månad tidigare. Valpen hade varit & sprungit på motorvägen, var kraftigt medtagen & var fylld med loppor & fästingar i öronen. Men han kände visst potential i denna valp, så han såg till att en vän till honom tog hand om henne de kommande veckorna: vaccinerade henne, behandlade henne mot ohyran & gödde upp henne. Jag & Henke ville gärna hjälpa till med detta, men det kom inte utan lite krångel.

Johan fick köpa nya flygbiljetter till oss på SAS då bolaget vi hade bokat med (norwegian) inte tog emot hundar i kabinen på internationella resor. Vi fick också leta efter ett hotell som tog emot hundar (lägenheten var dubbelbokad så de sista två nätterna bodde vi på hotell precis bakom lägenheten).
Men det var det värt!
För att få lära känna denna sötnos!
I måndags åkte vi in till Malaga där vi mötte upp Moa som hade tagit hand om Chira. En riktigt söt & framåt liiiten valp! Vi svängde förbi en djuraffär för att köpa en kabinväska hon kunde resa i, plus lite godis & några små tennisbollar.

Sedan åkte vi tillsammans till en veterinär för att Chira skulle få sin sista rabiesspruta - och jag är riktigt glad att Moa kunde prata spanska för annars hade det nog gått åt flanders! 😜
Med en OK stämpel i rumpan åkte vi tillbaka till Torremolinos.

Där fick hon busa i vår säng & lära känna oss lite bättre...

Sen var hon med på en resturang där vi åt massa gott innan vi la oss för att sola vår sista riktiga dag i Spanien. Det var ett sjå att hålla henne i skuggan 😜.

Hon var otroligt lättsam att ha att göra med: somnade snabbt i knät, intog alla nya miljöer med bravur, avreagerade sig snabbt om hon tyckte något var obehagligt - en toppenvalp helt enkelt! På kvällen drack vi vin med dom som hade tagit över lägenheten (Henke kände dom), och sen shoppade vi lite inne i staden, för att dricka goda drinkar på Horno beach club😜. Vi bar såklart valpen en hel del, och hade vi haft henne jämt hade vi såklart inte maxat hennes dag sådär, men hon tog det hela med ro & sov lugnt under natten.

Morgon promis sista morgonen.

Hon sov vidare när vi åt frulle vid poolen.

Väl på flygplatsen i Malaga gick allt smidigt; att fixa biljetten till Chira, ta henne genom securityn & sen sov hon hela resan! Otroligt skönt & lättsam!

❤️

Johan kom till oss på kvällen för att hämta henne, och det kändes tråkigt för både mig & Henke. Vi har verkligen fattat tycke för denna valp! Jag som inte vill ha en blandras & inte från utlandet, men henne hade jag lätt tagit!
Hon kommer få ett underbart hem hos Johan & hans andra hundar! Önskar henne all lycka till! ☺️